Sunday, July 31, 2011

Syukur


Aku sekarang dengan "kawan-kawan punk rock" selalu berkongsi, berbincang apa yang dibaca di internet, dengar di radio atau TV tentang ilmu-ilmu agama. Kalau ada kekeliruan, google dan kami bincangkan. Mudah betul.

Senangnye sekarang ada google. Kalau zaman dulu ada kekeliruan, nak kena cari ustaz/ustazah atau beli/belek buku.

Nikmat Tuhan untuk generasi zaman sekarang. Sujud syukurlah tiap kali lepas Solat. Sebab dapat nikmat jumpa waktu solat dan masih boleh bernafas.

Aku dengar kat IKIM.fm ada seorang ustazah cakap bukan dapat nikmat besar je macam bonus gaji baru kena bersyukur. Tapi nikmat-nikmat kecil kita selalu terlepas pandang. Macam boleh bernafas, boleh berjalan, boleh lihat, boleh dengar, ada perasaan, ada kawan, ada isteri, suami, mak ayah dan lain-lain. Semua tu nikmat dunia yang tuhan bagi.

Aku tengok ayah aku tiap kali lepas solat, dia sujud syukur. Mudah je nak buat. Niat "Sahaja aku sujud syukur kerana Allah taala". Angkat takbir, sujud, bagi salam. Mudah je nak tunjuk kita bersyukur nikmat Allah bagi free. Takkan kita nak berkira waktu 5 saat.

No comments: