Sunday, July 10, 2011

politik dan aku

Suatu petang, di padang sebelah rumah keluarga aku di Kuala Ibai. Kelihatan ramai orang bergotong royong membersih semak dan mengecat markaz PAS di situ. Seorang pakcik memasang bendera pas kecil-kecil di pagar rumah aku dan bertanya pada aku "Mok maroh dok pasang bendera kat sini?". Aku buat-buat tanya pada mak aku kenapa dia tanya soalan macam tu. Jawab mak aku, mungkin sebab rumah nampak besar dan diandaikan kami penyokong Barisan Nasional. Aku dapat andaikan mak aku lebih kearah PAS ketika itu.

Pada malam tersebut berduyun-duyun ramai orang berpusu di padang tersebut menghadiri ceramah PAS tersebut. Ramai juga menumpang dan duduk di dalam kawasan rumah kami. Kami bagikan surat khabar lama untuk dijadikan alas. Ada antara mereka duduk di kerusi kami dan mak aku buat air sekali walaupun pernah kenal gerangan yang menumpang dengar ceramah dalam kawasan rumah kami.

No comments: