Saturday, October 29, 2011

pendapat aku tentang page Malaysian Punk Muslim di facebook


gambar hiasan -Elton John. Sebab tengah panas isu pemuda PAS vs Elton John. Aku suka jugak beberapa lagu dia. 

Post sebelum ni mengenai Religions and spiritual belief adalah asalnya komen aku untuk page Malaysian punk Muslim di facebok. Aku jadi pemerhati page tu saja. Jadi di sini aku paparkan komen ke dua aku di page tu- tapi diolah untuk sesuaikan sebagai post blog.

Tak larat nak baca, banyak sangat komen. Apa aku nk cakap ni is my opinion and open to discussion. Jom discuss jgn marah, provoke dan gelakkan aku kalau aku ada ckp silap. Aku pun baru nak belajar. Aku bukan nak jadi hero, tapi sebab aku dah berkenalan dengan salah seorang admin page ni di email. Dan aku kenal beberapa pengomen kerap dalam page ni, selalu bertemu mata. Kesimpulan dari pemerhatian aku yang tak larat nak baca semua ni mcm nilah. 

Aku rasa niat admin ada yang betul dan baik. Tapi caranya tak berapa kena. Mcm ada yang katakan nama group ni mengelirukan bila nama muslim dan punk disatukan. Oxymoron dan nampak macam nak wujudkan Islam baru atau mazhab baru. Aku setuju. Tapi aku rasa tujuannnya adalah untuk mengingatkan pada kawan-kawan mereka yg punk yang masih mengaku wujudnya tuhan untuk praktikkan apa yang diajar oleh Islam; apa yang halal, haram, sunat, wajib, makruh. Tak salah kalau punk tapi percaya wujudnya tuhan.
 

Aku tengok ramai yang duk kata admin page ni budak-budak, budak baru belajar, baru habis sekolah, hipster dan lain-lain. Sebagai otai, orang lebih tua atau lebih pandai apa kata korang cakap elok-elok kat mana mereka salah. Tak boleh macam ni sebab apa. Bagi contoh. 

Ni tak, yg aku tengok terus nak salahkan budak-budak ni. Provoke ramai-ramai. Gelak-gelak. Marah-marah. Pum pang pum pang. Itu apa yg aku nampaklah. Punk adalah manusia yang fikir guna otak. Bukan emosi atau kepala lutut. Bak kata Steve Ignorant, fikir biar jauh. Jangan fikir singkat. Lima step ke depan, bukan 1 step.
 

Bab orang nak keluar dari agama yg pernah dia belajar/anuti, bagi aku itu hak peribadi. Tak payah nak marah-marah orang. Tu mungkin satu silap admin page ni. Fikir guna emosi bukannya akal yg dianugerahkan tuhan. Itu hak orang. Punk memperjuangkan freedom of choice, freedom of expression.
 

Kalau ada yang rasa orang beragama tak boleh jadi punk, well nak buat macam mana dah terpengaruh. Kalau ada yg cakap punk tak boleh ada agama, itu hal peribadi. Manusia hidup perlukan system. Kebebasan total atau system ciptaan manusia mungkin boleh membawa kepada institusi kekeluargaan yang hancur. Anak tanpa ibu bapa, rompak, rogol dan lain-lain. Sebab itu perlu diingatkan kembali pada ajaran agama. Jika pegangan agama kuat insyaAllah tak tergamak nak buat macam tu. Well tak dinafikan ada yang beragama tapi still buat benda-benda ni. Even yang bergelar ustaz, ustazah. Ada yg silap kat mana-manalah tu. Ustaz dan ketua agama negara juga manusia biasa bukannya nabi atau rasul. Mereka tidak kebal dari buat kesilapan dan ketamakan dunia. Nafsu. Jadi ikutlah apa yg baik.

Bila mereka yang masih percayakan wujudnya tuhan at the same time terpengaruh dgn budaya punk yang datang dari barat.
Di situlah orang yang mcm MPM boleh mengingatkan pada saudara-saudara mereka tu. Kawan-kawan mereka tu. Tapi aku still setuju nama tu tak patut ada atau patut ditukar. Sebab confusing. Dan peraturan agama patut diikut dalam zaman mana pun kita hidup. Tapi mereka jadi lupa sebab terlampau syok dengan punk rock dan kebebasan. 

Macam merokok itu dilarang dalam islam. Apa yg patut dikata adalah igtkan saja, “ko tau tak rokok itu haram di sisi islam?” bukannya ckp “weh kau ni berdosa!”. Dosa dan pahala bukanlah kita tentukan tapi tuhan. Kawan-kawan tu nak ikut ke tak. Itu pilihan mereka. Yang lebih elok kita doakan kawan-kawan kita tu tinggalkan perkara-perkara yang kita tahu bertentangan dengan ajaran islam.


Tapi apa yg patut dibuat hanya mengingatkan saja kawan-kawan tu. Bukan menghukum. Menghukum itu kerja tuhan. Bukan manusia. Dan bukannya mengutuk macam ambik contoh kata orang yang tak percaya wujudnya tuhan adalah orang yang otaknya rosak. Bukan cara itu. Sesungguhnya tuhan tu maha pengampun dan maha penyayang. Kita tak tahu masa depan seseorang tu macam mana.


Kalau nak gelakkan orang yang percaya pada illuminati/freemason. Hey, itu hak peribadi. Semestinya orang yang percaya pada agama akan takut pada benda ni. Dan mereka yg tak percaya wujudnya tuhan akan kata benda ni mengarut/menipu. Dan mungkin mereka yang berpegang pada agama akan mengatakan orang yang tak beragama itu mangsa freemason. Betul atau salah sapalah kita nak tahu benda-benda mcm ni. Terlampau sukar utk difikirkan. Malah budak-budak dalam page ni pun budak-budak hingusan baru habis sekolah. Tak habis mengkaji lagi. Elok diterangkan dgn elok bukan digelakkan/dimarahi.


Aku pun tak banyak kaji lagi. Apa yg aku ckp hanyalah dari pengetahuan yg ciput. Pada dua-dua pihak, jangan cari salah orang sahaja. Jangan cari titik perbezaan saja. Cari titik persamaan. Dan berbincang. Maafkan aku kalau aku ada buat silap. Aku berserah 100% pada tuhan yg aku sembah hari-hari.


Video-video ni, must watch!

http://www.youtube.com/embed/EnA0QMkN1hc

http://www.youtube.com/embed/rxqnuQPuXMY

4 comments:

Anonymous said...

well good article.

bukan page tu budak indon yg buat ka? correct me if i am wrong.

anyway, bagi aku punk and religion is totally diferent. for me it is actually opposing each other. you can't be a punk and a muslim at the same time. BUT, if you like punk rock and its angst, rebellion, it's music, well, that's fine.

i still listen to crass, defiance because i do agree with some of the lyrics but NOT ALL. hey, i try to be a good muslim but to tell you the truth, i kinda dislike nasyid, especially local nasyid. kinda bored to me.

i still prefer to listen marjinal, defiance, crass, buzzcocks, citizen fish, propaghandi etc.etc but at the same time, i also wanted to be a good muslim. and i don' think there is anything wrong with that. BUT I NEVER NEVER CLAIM MYSELF as a punk rocker, as i know there is not all about punk i agree off, although i am quite sure, i know a lot of punk rock compare to some kids who claim themselves as a punk rocker. :)

my whole point is, be true to yourself. punk rock music, fine. but get drunk, fighting at gigs, well, that is not punk rock to me. as long as you like the music, there is nothing wrong. be honest to yourself. that is important.

-the same person that send you message at facebook- :)

FastRi said...

setuju

Dr. Bentara said...

take it easy la.. music is music. Serius sangat bermuzik pejadahnya.

Rasa lucu dan at the same time kesian kat depa2 ni.

nizang said...

Asalnya ada Punk Muslim (dari Indonesia, juga ada page FB). kemudian diadapt di Malaysia dan ada page di FB Malaysian Punk Muslim.