Monday, March 19, 2012

Kenangan pertama kali menghadiri gig

Pertama kali pergi gig pada tahun 1998 di Kuantan. Masa tu aku form 4 duk di Kuala Terengganu. Orang kata form 4 ni tahun honeymoon. Alkisahnya aku dapat flyer gig ni (yang dilukis/design guna tangan saja) dari Kopeh budak Dungun (chaos PS zine) melalui pos. Kebetulan kawan baru aku masa tu Shah ada sedara kat sana. So, kami pergi kuantan. First time juga aku lepak Kuantan time tu. Selalunya lalu saja on the way balik kampung dari KL masa kecik-kecik dulu. Gig tersebut menampilkan Carburetor Dung, Pointless Judgement, Lyme (Love Your Mother Earth), Neurotics dan Arm in Arm. Venue gig di Lips Boom Boom (disko). Memang semangat gila sebab first time pergi gig. Di Terengganu tiada gig lagi time tu. Oh, sebelum gig kami jumpa editor zine Rule (holiday in the rain), kami berkenalan time tu juga dan sembang-sembang pastu dia belanja makan.

Masa set Dung aku memang meluru ke depan stage. Aku siap ambil microphone dan menyanyi sebab Lee (vokalis masa tu) duk sibuk menari atau "Lee-ing". Lepas gig, aku dan Shah lepak di terminal Kuantan, terserempak dengan budak-budak Lyme yang nak balik KL dan kami tegur diorang. Malam tu lepak dengan adik Panther (enslaved Chaos) di berek polis. Dia nok tolak hoodie dengan tape EC. Memandangkan duit tadok, aku beli kaset tu aje. Sebelum tu aku dah dengar dah kaset tu sebab kakok aku kawan dengan gitaris EC di maktab. Masa set Neurotics, tu sebelum set bermula, salah sorang vokalis dia jereba terjun dari stage dan jatuh betul-betul menghempap badan aku hok kuruh kerkek ning...sakit tapi sedap. Sebab first time pergi gig. Haha. -nizang

No comments: