Monday, February 2, 2009

Akai ada ka?


Haritu masa kitorang duk spread flyers gig '3 chords and the truth' dekat area cineleisure, sorang mamat tanye, "Korang ajak Carburetor Dung main, berape diorang mintak payment?"...

Pastu satu malam aku lepak ngn sorang mamat (main band punk rock dah lame, pernah direview dalam Blasting Concept), die tanye aku pernah main tak dengan band Carburetor Dung. Aku cakap pernah. Dia tanye benda yang same, "diorang punye payment mintak berape?"

Kat 2-2 orang mamat ni aku jawap...C. Dung dapat/mintak payment sama je mcm band-band lain yang baru main/form 2-3 tahun mahupun 2-3 bulan. Takde beza. Kecuali kalau diorang main jauh la, so of course need extra for transportation expenses, etc.

Just aku nak kongsi kat sini, apa yang aku tahulah.

Aku heran bila ada band yang main grindcore, release bawah label HC/punk bila diajak main dalam negara mintak RM1k minimum. Kalau takde RM1k memang takkan main.

Aku jugak heran dengan band-band yang mintak jugak untuk dibayar minima RM50-RM100 walhal tahu organizer rugi beratus-ribu ringgit kadang-kadang. Walhal venue gig dengan tempat tinggal mereka hanya setengah jam perjalanan. Pelik.

Memang main muzik perlukan duit, nak tampung balik kos jamming, transportation, etc. Tapi considerlah sikit. Sedangkan grindcore pun tercetus dari muzik punk, tapi attitude mengalahkan rockstar. Baik buat band baru main indie main kat gig-gig disponsor syarikat telekomunikasi atau rangkaian media Media Prima tamak haloba tu.

3 comments:

setjiweluke said...

so true..

tp tu x bermaksud organisers sume can exploit and makes profits out of these bands..

as those pets sang,, ape yang penting.. bekerjesame!

hell.. i guess those pets were punks too..

THECORESYSTEM said...

haha,tu gambar Shahlan C.Dung tu on stage....really remind back those old days ber-irama Boo Hoo Clapping Songs...1994

Dude said...

band grindcore apakah itu?
hohohohoho