Monday, August 6, 2012

Kenapa Encik tak berminat?

Ni berlaku semalam, bulan puasa. Cuti Nuzul Quran lagi.

Wakil CIMB: Hello, boleh saya bercakap dengan saudara. Saya dari CIMB nak menawarkan encik dengan skim CIMB financing. Encik pernah dengar tentang CIMB financing? Encik melabur, boleh makan dividen 10%...bla bla...encik ada ASB?

Aku: Ada...tapi saya tak berminat.

Wakil CIMB: Ooo...boleh saya tahu kenapa Encik tak berminat?

Aku: (Dalam hati: Dr. Zaharuddin tulis investment ni haram. Majlis Fatwa Kebangsaan kata haram. Mufti-mufti seluruh Malaysia kata haram. Sebab buat loan bank conventional yang riba. Pastu nak makan hasilnya pula.) 

Aku: Hehe, errr...adalah tu sebabnya saya tak berminat.

Wakil CIMB: Oklah kalau macam tu, terima kasih ya encik. Assalamualaikummm...

Kesian juga dengan mereka (ahli keluarga kita pun ada) yang bekerja dengan bank conventional ni. Promosi benda haram. Tanggung dosa orang ramai.

Dr. Zaharuddin pesan di radio, jangan kita pakai sampul duit raya yang ada logo bank conventional. Sebab indirectly kita promote bank-bank tu. Nanti tuhan bencikan kita.

No comments: