Wednesday, August 8, 2012

Karipap Ikan (entri makanan sempena Ramadhan)

Kebelakangan ini aku suka makan karipap. Teringat pula cerita P. Ramlee, Masam Masam Manis dia pesan isterinya untuk membeli karipap.

Mungkin ada yang tak tahu bahawa di Terengganu banyak karipap yang dijual intinya ikan. Masih aku ingat seorang pensyarah aku di Kemaman mengeluh. Dia mengatakan rasa tertipu tiap kali beli karipap di Terengganu sebab intinya ikan. 

Tidak seperti di negeri-negeri lain karipap kebiasaannya intinya adalah daging atau kentang...atau sardin. Dulu aku pun kurang suka juga dengan karipap ikan. Mungkin sebab tak biasa. Sekarang ni dah lama dan jarang-jarang balik kampung di Terengganu...

...rindu pula nak makan karipap ikan. Mana nak cari ya? 

SYB: Bila makan pulut panggang di Klang, aku pula rasa tertipu. Sebab pulut panggang di sini intinya kelapa berwarna oren. Di Pantai Timur, pulut panggangnya berintikan ikan. Sedap nyum nyum...!

No comments: