Saturday, December 10, 2011

Intifada/TOPS 1 report

Susulan menyertai IKRAM, aku juga menyertai satu badan NGO sukarelawan/aktivis di bawah IKRAM iaitu Aqsa Syarif.


Hari ini, aku menyertai TOPS 1 iaitu singkatan untuk Training Of Palestine Specialist 1. Satu hari ditarbiah tentang isu Palestine. Dari 8 pagi hingga 8 malam. InsyaAllah, kalau bertemu Allah kelak dan ditanya apa usaha aku untuk membebaskan Masjidil Aqsa, aku boleh jawab, aku jadi aktivis Aqsa Sharif Klang. Dan walau baru pertama kali join, aku dah diberi tugas. Aku kena handle bahagian 'media' untuk Aqsa Syarif Klang. Kerana tak ramai sukarelawan lagi kot. Yang ada hanya 8 orang yang sudah bekerja dan 6 orang pelajar IPT dan sekolah menengah. Tugas media tu agak mudah kot, update blog dan facebook, hehe.

Tapi satu hari tak cukup lah pula nak jadi specialist dalam isu ini. Aku pun sebelum ni tak ambil tahu sangat issue Palestine/Israel ni. Kena banyak membaca lagi. Kebanyakan talk diberi oleh Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor, pengerusi Aqsa Syarif dan juga Prof Madya Ust Hasanuddin Mohd Yunus. Sungguh bersemangat meniup api intifada.

Antara slot yang aku taknak miss adalah FAQ yang dijawab oleh Dr. Hafidzi. Aku ada juga bagi satu soalan. Soalan yang dianggap basi juga ada ditanya iaitu perlu ke boikot barang yahudi? Aku terlepas soalan ni tapi tanya orang di sebelah. Dikatakan bahawa yang perlu diboikot adalah barangan yang menyumbang pada gerakan Zinonism. Tak kira produk dari mana pun, waima dari Malaysia sekali pun. Dan ianya hak individu. Tidak perlu letak hukum makruh, haram, wajib, halal. Perlu kreatif guna apa jua jenis cara untuk menyedarkan semua orang. Bukan orang islam sahaja. Semua orang sudah patut boikot. Aku masih guna produk nestle. Stok Kit kat banyak di bilik. Perlu tukar pada produk lain, mungkin coklat Aqsa Syarif.

Tapi Malaysia negara Islam, kenapa produk Nestle, Coca Cola banyak dijual? Mcdonalds berjuta outlets? Jeng jeng jeng...

No comments: