Wednesday, January 30, 2013

Temuramah: Nostalgia (1998-2012)





Aku masih ingat, dulu aku ada chat dengan Ci Chaan (sekarang penulis zine Shock N Awe, Dead Pigs) dan dia menyatakan hasrat untuk trade kaset band aku dengan kaset 'Nostalgia'. Masa tu aku tak pernah tahu lagi pasal band ni, aku sangkakan dia nak bagi kaset penyanyi popular 60an atau 70an pada aku. Lepas tu, dia ceritakan pasal band hebat ini. 

Nostalgia merupakan antara band hardcore punk Malaysia yang aku suka. Sebab musababnya adalah kepositifan lirik-lirik mereka terhadap hidup dan semangat untuk hidup. Dan juga, aku sukakan band hardcore old skool berbahasa melayu yang tak banyak wujud di Malaysia, banyak wujud di Indonesia. Pernah aku organize gig 'Old Skool Fest' di ibukota bersama kawan-kawan. Dan mereka tetap membuat persembahan walaupun pemain gitar mereka patah tangan. Gitaris ini tetap hadir dengan tangan berbalut dan betukar posisi kepada vokalis pada hari itu. Bassist mereka bermain gitar dan vokalis mereka bermain bass sampai tangan berdarah pada gig tersebut.

Temuramah dengan Huzairi, vokalis Nostalgia yang aku buat ni bertujuan untuk membuat sebuah penulisan panjang tentang mereka. Tapi tiada idea nak sambung...

Assalamualaikum, apa perkembangan terbaru line-up nostalgia? Nostalgia khabarnya dah takkan aktif/produktif lagi? boleh tahu sebabnya...

W'salam. Saya tak dapat nak kata apa dengan perkembangan terbaru Nostalgia sebab dah takde perkembangan dengan band ni. Officially R.I.P pada 5.5.2012 (persembahan terakhir) di Batu Pahat, tempat di mana ianya bermula. Ramai yg tanya tentang sebabnya. Boleh saya nyatakan yang ianya tak perlu diteruskan kerana keadaannya tidak sama seperti dahulu dan semakin sukar untuk diselarikan. Start dalam keadaan 'band' dan akhirnya bertukar menjadi 'one man band'. Bukan itu kronologi yang sepatutnya berlaku untuk band ni. Biarpun ianya dah bergerak selama 14 tahun. Pengakhiran yang baik bagi kami apabila kami beraksi di stage 'The Wall', Batu Pahat dimana Nostalgia bermula.

Boleh ceritakan perkara paling tidak boleh dilupakan sepanjang bermain dengan Nostalgia? Kenangan yang paling manis? Dan juga paling pahit?

Ni nak nak masuk dalam majalah apa ni? Hehe…dalam 14 tahun memang banyaklah nak diceritakan.
Dah tentu time perform atas stage (merupakan) suatu perkara yg best. Kami jumpa ramai orang di setiap venue gig. Pelbagai ragam, belajar dari keadaan sekeliling, dari satu tempat ke satu tempat. Kami jumpa kegembiraan, kami jumpa kesedihan, kami lihat keperitan hidup orang lain, kami lihat hipokrasi diri sendiri bila kami abaikan kesengsaraan orang lain. Dan yg paling bermakna dalam hidup saya sendiri, walaupun tak mampu untuk menterjemahkan dengan perbuatan, setidak-tidaknya dapat menyuarakan dalam lirik Nostalgia. Percaya atau tidak yang ia nya berjaya dan menjadi sebahagian dari pencetus minda scenester. Semua pengalaman tu takkan dapat dilalui sekali lagi. Ianya betul-betul nostalgic.

Dari segi stail muzik, Nostalgia agak berlainan dari band ‘old skool hardcore’ tempatan yang lain, apa pengaruh korang? Ceritakan proses korang buat lagu…

Sememangnya muzik Nostalgia berbeza dari band ‘old skool hardcore’ yang lain. Kami mahu cuba keluar dari acuan ‘New York Hardcore’, dan ianya berjaya. Walaupun pada mulanya ramai yang mempertikaikan, mana mungkin band ‘old skool hardcore’ menyanyi dalam bahasa melayu. Ianya kekok dan tidak “New York”. Namun tafsiran tu telah disangkal dengan keadaan selepas itu. Muzik old skool hardcore kami dapat diterima. Crowd Batu Pahat dan Johor Bharu pada waktu itu agak ‘gila’. Mereka tahu muzik Nostalgia datang dari keikhlasan bukan untuk menjadi ikon ‘muzik hardcore’ yang mengada-ngada. Crowd mudah untuk menghayati dan mereka menjadi vokalis-vokalis Nostalgia ketika di pentas. Nostalgia sememangnya dengan acuan sendiri, tidak terikat dgn mana-mana rule atau band lain. Ada yang menyukai dan ada juga yang tidak, editor Nizang sendiri ada jawapan untuk perkara 'influence muzik Nostalgia' ini bukan? Ianya terpulang…

90% lagu dan 100% lirik datang dari saya sendiri. Selebihnya dari line-up Nostalgia yang lain. Input muzik didahulukan sebelum lirik diolah ke dalamnya, itu yg biasa saya buat. Sebahagian besar lagu dicetuskan dengan keadaan saya yang tak tahu sebarang kord pada gitar. Jari saya hanya berpegang pada keadaan power kord yang tak tahu hujung pangkalnya. Alunan yang keluar adalah alunan mudah dan ya, ianya punk dan sememangnya punk. Bagi saya muzik hebat datangnya dari musician bukan dari punkster, no big deal-lah.

Kenapa guna nama Nostalgia untuk band ni...? Idea siapa??

Time kitorang balik dari jamming di Batu Pahat. Saya saja-saja sebut perkataan ‘nostalgia’, rasa ‘sajak’ pulak. Jalan terus bila ahli yang lain bersetuju. 

Rasa sajak? Rasa sedap?

Sajak tu maknanya macam 'kena sangat lah'. Orang Jawa atau Banjar cakap macam tu.

Tak gusar ke kalau band ni tidak boleh diterima masa tu sebab muzik ‘hardcore’ yang tak macam ‘hardcore’. Satu lagi, susah orang luar Malaysia nak faham, sebab kebanyakan lagu dalam bahasa melayu?

Saya buat band bukannya nak jadi ikon hardcore, nak fikir boleh diterima atau tidak, boleh glamor ke tidak! Itu bukannya 'pasal'lah bagi saya. Yang penting Nostalgia bukan band K-Pop. Senang cakap, skop sebaran lagu Nostalgia hanya untuk rantau ni saja. Yang lain, terpulanglah. Memang objektif nak bagi pada scenester Malaysia saja, nak bagi punkster Malaysia faham lagu-lagu Nostalgia ni, kami tak assume nak bawa lagu Nostalgia ke benua lain. Kalau orang benua lain nak dengar lagu Nostalgia ni dan tak faham, mereka patut usahakanlah bagi boleh faham. Kalau tak nak, mereka boleh dengar mesej dari lagu band-band lain. Simple je, tak perlu jadi persoalan sangat isu ni.

5 comments:

syafiqxsaifullah said...

ingatkan dah lama.
rupanya baru kelmarin ?
haha. goodjob !

syafiqxsaifullah said...

ingatkan dah lama.
rupanya baru kelmarin ya ?
hehehe

Adi Herman said...

Boleh kasi link webpage band ni ke bro? Mypace ataupun soundcloud ker....

nizang said...

myspacenya di sini:

http://www.myspace.com/diynostalgia

Unknown said...

Salam bang. Ada jual lagi tak stok-stok lama CD atau kaset Nostalgia? Kalau ada, saya nak beli. Thanks.