Tuesday, January 1, 2013

Ambang 13 Dataran Kemerdekaan Shah Alam: the report

Kali ni aku gerak dari rumah jam 8 pm, dan sempat solat Isyak berjemaah. Yang lepas punya tak sempat sebab sampai-sampai orang dah abis solat Isyak. Kesimpulan acara ni memang bukan sambutan tahun baru. Cuma acara alternatif kepada konsert-konsert dan acara keramaian lain yang dianjurkan sempena tahun baru. Tiada countdown. Oleh kerana acara dianjurkan oleh Kerajaan Selangor, memang ada selit kempen sikit, okeylah sebab dekat nak PRU 13.

Air mata aku berjurai-jurai turun masa Ali XPDC nyanyi lagu Obat Hati. Sebak. Entah kenapa. Mungkin sebab ada rezeki untuk "berkumpul dengan orang-orang soleh" macam dalam lirik lagu tu. Tahun lepas Ustaz Azhar Idrus (UAI) kata dia dihubungi oleh seorang rocker yang terkenal dan ramai pengikut. Aku rasa orang tu adalah Ali XPDC.

Acara-acara lain macam biasa selebriti-selebriti undangan diberi tugas menanya soalan pada UAI terutamanya dalam hal bidang masing-masing; lakonan, muzik, sukan dan seputar isu-isu semasa dan juga soalan dari penonton yang dikirim dalam bentuk lipatan kertas. 

Apa yang aku perasan artis-artis yang berhijrah ni memang sangat-sangat teruja dapat berjumpa dan berkongsi pentas dengan Ustaz Azhar Idrus. Rata-ratanya aku tengok macam pertama kali jumpa UAI seperti Pierre Andre, Kamal Adli, Malik Noor, dan Aziz M. Osman. Dianggarkan 120, 000 pengunjung datang ke acara tersebut yang berlanjutan sehingga jam 1 pagi.

SYB: aku perasan kawan-kawan punk/hc/metal/indie pun ramai follow UAI ni. Aku kira sangat besar jasa UAI ni pada anak muda Malaysia zaman sekarang. Semuanya kerana pendekatan yang digunakan, semuanya boleh masuk, macam slogannya "Orang Muda, Geng Kite"

Photo (clockwise): Sheikh Al-Soubuni, UAI, Ustaz Haslin a.k.a Ustaz Bollywood, Ali XPDC.

1 comment:

Adi Herman said...

Really touching story...