Thursday, November 29, 2012

Street Dakwah MAIS 2012

Ahad lepas SYB berpeluang mengikuti program anjuran MAIS iaitu "Jelajah Keamanan 2012" atau street dakwah seluruh Selangor. SYB ikut serta sebagai ahli IKRAM (NGO Islam). NGO-NGO Islam yang lain turut terlibat seperti persatuan mualaf dan PERKASA. Tujuan jelajah ini adalah untuk menyampaikan Islam pada golongan bukan Islam. Sebelum hari tersebut, SYB ikuti training crash course di Pejabat Ikram Klang yang disampaikan oleh Cikgu Kamaruzaman yang mempunyai banyak pengalaman dalam street dakwah. Beliau cerita pernah ditolak malah diludah dalam misi menyampaikan Islam pada golongan bukan Islam. "Takpe, mungkin bahagian yang kena ludah tu nanti tak kena api neraka", katanya.



Dr. Atiq dan Dr. Zafri di Street Dakwah AEON Bukit Tinggi

Kami dibekalkan dengan goodie bags untuk diberi kepada golongan bukan Islam. Di dalam beg-beg ini diisikan enam phamplet tentang asas-asas Islam, stiker kereta dan juga satu snek. Bahasa melayu dan inggeris. Kami juga diminta oleh MAIS untuk buat survey untuk mengetahui persepsi mereka terhadap Islam. Di bahagian akhir survey, ditanya apa yang sukai atau tidak disukai tentang Islam.

SYB distesenkan di Pusat Membeli-belah AEON Bukit Tinggi Klang bersama 5 sukarelawan yang lain. SYB berada di sana dari jam 11 hingga 3 petang. Ramai yang tak mahu disurvey namun SYB berjaya survey pada 5 orang pengujung bukan/belum Islam. Ada seorang yang SYB survey mengatakan tak suka Islam sebab penganutnya banyak bergaduh sesama sendiri. Dia juga cakap tak suka pakaian Islam yang macam zaman dahulu, tak modern. Belum sempat aku nak berhujah dia dah nak pergi, nak cepat jadi aku bagilah goodie bag padanya.

Malam tersebut naqib usrah SYB beritakan, dua orang yang telah disurvey berjaya diislamkan dan mengucap dua kalimah syahadah; seorang di Ampang Jaya dan seorang di Hulu Selangor. Alhamdulillah, seronok juga direct action macam ni. Training crash course nya juga sangat menarik dan banyak mengambil ajaran dari tulisan-tulisan Dr. Zakir Naik. Senang dan seronok sebab banyak menggunakan analogi-analogi yang dekat dengan kita. 


Analogi dari Dr. Zakir Naik:
Kita sakit kita jumpa doktor dan doktor bagi ubat suruh kita makan 3 kali sehari. Sebab doktor pakar dalam bab perubatan jadi kita ikut tak tanya sebab. Tuhan maha pencipta dan maha mengetahui berapa banyak kali kita perlu solat dalam masa sehari.  
SYB:
Tapi solat sunat ibarat supplement untuk menyihatkan kita lagi walaupun doktor cakap tak ambil pun takpe.

No comments: