Sunday, May 30, 2021

TEMURAMAH: TOBS & KRONI

TOBEK pernah bersama dengan Fags & Stoned dan Always Last. Kini beliau bikin Guwf! dan Tobs & Kroni. Tobs & Kroni baru mengeluarkan album perdana mereka, aku tanya beberapa soalan supaya korang ada idea apakah projek Tobs & Kroni.


1. Macam mana boleh terlahirnya Tobs & Kroni. Kalau tak silap untuk main dan rakam lagu2 dalam katalog mu?

 

Aku rasa yang mencetus aku betul-betul nak buat projek solo ni start dari 2017-2018 kot, lepas gagal dalam percubaan buat band power pop dengan kawan-kawan lama (nama band tak sempat ada). Dokumentari band BOMB THE MUSIC INDUSTRY yang berjudul “Never Get Tired” juga antara pemangkin aku untuk terus berkarya masa tu, tak kisah ada band atau tak. Mamat yang bernama Jeffrey Ernest Rosenstock ni banyak ajar aku langgar teori dan just buat apa yang kita mampu buat melalui apa yang kita percaya dalam DIY punk scene. Orang kata “jalaaannn je”, tak payah nak perfect sangat dan lain-lain.

 

Untuk yang tak tahu, aku berhenti terus main band, pergi gig dan berhenti dengar punk/muzik dari tahun 2012-2015 sampailah tahun 2015 tu ada Nervhous Family Reunion Day sekali dengan Always Last Final show sebelum bubar (kena practice dengar balik lagu-lagu... hahaha!). 2016 pula tahun aku pergi Europe jalan-jalan dan tak plan terjebak balik pergi tengok bands, di Groezrock Festival Belgium, tahun yang sama tu jugak Sanchez racun aku tolong dia buat contents/videos untuk Malaysia Tribute to Fatwreck Chords, ini antara racun-racun yang buat aku “Play Again”. So sebelum wujud TOBS & KRONI, ada satu projek aku dengan Sanchez buat cover akustik 14 lagu medley band-band dari Fatwreck. Mungkin start dari ni la terpikir nama Tobs & Kroni (atau bersama kawan-kawan). 

 

2. Disamping Tobs & Kroni, kau juga form band Guwf!, banyak betul masa. Macam mana bahagi masa? Apa beza direction muzik antara kedua band ni?

 

Kalau pikir logik masa memang tak ada, sebab kerja dan jadi bapak/laki orang ni dah consume 95% masa seharian. Belum cerita kena buat kerja rumah lagi hehehe... Yang dah berumah tangga dan ada anak mesti paham. Tapi bila kita tekad nak buat, dia sendiri akan jalan je. Jangan ada banyak “tapi”, contoh aku bukan reti buat music video/edit, laptop pun dah barai, tapi nak bagi jadi, kita jalaaan je! Bila borak dengan kawan-kawan lama kadang-kadang masih cerita benda sama, mindset diorang nak buat something kena ada proper equipments, hired professional, tapi projek tak jalan pun.

 

Aku buat solo senang, langgar banyak teori hahaha, nasiblah. Walaupun outcome output aku mungkin biasa je, yang penting projek tu jalan. At the end, aku buat untuk diri sendiri, bukan nak puaskan hati orang lain. Sebab kalau nak cerita semua barang nak kena ada, memang apa pun tak jalan la... kan? Waktu menulis lagu aku struggle juga. Bila masa takde, sampai kena kunci jam bangun pukul 3-4 am, tak ingat yang ni Guwf! kot. Banyak masa nak siapkan lagu dan lirik juga dalam kereta bila pergi/balik kerja hari-hari sebab tu je masa anak takde kacau! Boleh imagine macam mana aku tulis lirik sambil driving? Ngarut juga tapi tu lah kadang-kadang.

 

Direction Tobs & Kroni memang sukahati apa aku nak buat so takde genre spesifik, kalau dah tetap jadi tak fun lah.

Direction GUWF! memang punkrock saduran powerpop emo jahat alternatif rock walaupun ada songwriting clash antara dua projek ni (contoh lagu Ethereal tu lagu untuk GUWF! asalnya), tapi GUWF! semua line-up tu song writers, jadi hasil lagu tu memang akan jadi lain dari idea asal aku, itu yang menarik bagi aku. Setiap orang ada kekuatan dia sendiri yang menjadikan final lagu tu unik.

 

3. So, pemain instrumen lain dalam Tobs & Kroni... macam mana dipilih? Siapa mereka?

 

Kita buat audition dan pay to plir hahaha! Dah nama Kroni, memang kawan-kawan rapatlah. Kriteria memang ada, antaranya banyak mendengaq! Musical taste yang sama dan paham apa aku nak. Ada barang musik sendiri, playing bagus, tak mintak payment dan komited. Mana nak cari macam ni!? Hehe… Susah juga nak mintak tolong pada mulanya, sebab masing-masing pun ada banyak komitmen lain, tapi dua orang Kroni ni memang terbaik, diorang memang percaya apa aku nak buat, agak terharu juga, banyak diorang tolong (Namosaki dari band TOXICTOY dan Iskandar sound engineer SARANG STUDIO). Dua “Is” (Ismail & Iskandar) tunggak utama album pertama ni. Kroni lain yang ada sumbangan main instrument dan backing vocals dalam album Years of Dysfunction: Bulat, Shah (Always Last), Akmal (TIM), Arep (Guwf!), Weng, Wakley (Fags & Stoned), Boy (Multiverse G.D.) dan Najib (Sarang Studio).  Memang masa recording back-up vocals lagu ‘Surfer Girl’ aku saja panggil kawan-kawan dalam group Whatsapp Nervhous, yang datang nama atas ni je, kalau semua datang tak tertulis dah kah kah kah!

 


 


 

4. Cerita sikit tentang album ‘Years Of Dysfunction’. Macam mana sales, promotion dan feedback?

 

Banyak benda aku plan lain tapi aku buat lain, tu yang seronok solo, tak payah nak tanya line-up band! Contohnya macam ni asalnya EP lima lagu je, aku postpone projek ni dan jadikan album 10 lagu. Bajet memang takde, belasah je rekod sendiri, lagu Weezer cover jamming kat studio dan guna Garageband rekod kat umah je track 10. Cukup 10, siap jadi album. 

 

Tajuk album ni takde kena mengena dengan Covid sebab dah bagi lama semenjak sebelum zaman Covid melanda. ‘Dysfunction’ yang dimaksudkan sentiasa ada multiple meanings -zaman aku tak berfungsi/tak main muzik, ekosistem/kerajaan-kerajaan yang gagal, kawan-kawan/band-band yang gagal, punk rock yang gagal, pop punk yang gagal dan lain-lain kah kah kah.

 

Dari era MySpace/Always Last (2007-2012) aku bukan peminat socmed dan jenis yang percaya socmed boleh membantu bands sell more. Sebab Always Last jenis band yang jual CD kat show atau buyers beli kat distributors/labels, dan kami dulu pun memang aktif giler, sebulan dua shows main straight 1-2 tahun lebih kurang macam tu, dan mostly touring. Memang conventional way of selling!

 

Yang zaman Tobs & Kroni ni memang zaman socmed kaw kaw! Ha ha ha... yang syoknya memang socmed membantu sangat dalam promote bukan saja jumpa kawan-kawan lama balik tapi dapat feedback dari individu-individu yang tak pernah kenal/jumpa dan paling best, acknowledgement from artist/band luar yang kita minat! Ni memang unlocked achievement.

 

Untuk sales T-shirt dan CD, memang capai target pre-order haritu (T-shirt design Surfer Girl dua kali bukak pre-order!) tapi CD jauh lagi perjalanan sebab pro-pressed kena buat 300 copies, so release masa dekat bulan puasa pulak haritu, memang itu plan tapi tak ‘all out’ lagi masa tu promote. Banyak benda plan tak jadi sebab covid/MCO, macam album launching, live performance, live FB, semua tunda dulu. Untuk band yang tak pernah main show, sales ni memang okey sangat lah, thanks guys!

 

Music video ‘Surfer Girl’ baru release di YouTube, next ada satu lagi MV, harap jadi. Album review dengan beberapa ikon/selebriti juga masih pending sebab MCO! Tour dalam Malaysia pergi kesemua record stores pun pending, ingat nak bawak CD-CD ni semua. Wholesale deal untuk labels dan distros masih dibuka, mari DM! Time MCO ni boleh mengepos jelahh.

 

5. Cerita sikit tentang cover album ni, katanya semua gambar yang dikolaj-kan ada maksud dan mewakili lagu-lagu dalam album ni?

 

Banyak idea-idea asal cover album ni dah terbatal, last-last ke idea kolaj Pop Art semula sebab aku memang suka betul cover macam Green Day ‘Insomniac’ mahupun Prince Daddy ‘CTS’. Gambar gambar paling banyak dari lagu ‘Ethereal’ dan ‘Across the sea II’. Baca je lha lirik track 3-8, adalha gambar-gambar yang berkait tu. Semua gambar-gambar dicuri oleh aku tapi kreativiti dalam mengkolajnya adalah dari Mierul (band Singular) yang memang berbakat!

 

6. Dulu masa masih bersama Always Last, kau ada cakap yang Always Last mungkin akan main stail Weezer. Adakah ini hasil terjemahan stail Weezer tersebut?

 

Hah?? Betul ke aku cakap!? Aku memang pelupa teruk tapi tak pernah ada lagi lagu yang ditulis untuk Always Last nak main stail Weezer. Antara lagu terakhir Always Last yang macam pelik ada satu je, tajuk ‘A Way’ dalam split dengan Dum Dum Tak, yang ni percubaan nak jadi macam Good Luck, kah kah kahh! Aku mungkin pernah cakap nak sangat cuba buat lagu power pop macam album ‘Blue’ dan ‘Pinkerton’ tapi masa tu rasa macam mustahil dan tak boleh buat (tapi bukan plan untuk Always Last), Alhamdulillah sekarang ada juga terhasil!

 

7. Cerita sikit tentang lagu ‘Across The Sea II’, katanya ada cerita disebaliknya sampai boleh jadi novel...?

 

Aiii, bocor lah rahsia kita cerita dalam ni!? 

 

Power pop dan nerd rock punya songwriting bagi aku salah satu kejayaan agak besar untuk aku raikan sepanjang menulis lagu lebih dari 20 tahun! Bagi aku sangat sukar nak tulis lagu genre ni berbanding lagu punk rock. Lagi berani aku cabar diri aku, tulis lagu ‘Across the sea II’ -fiksyen pasal awek Jepun yang Cuomo tulis pasal dia dalam lagu asal ‘Across The Sea’ dalam album ‘Pinkerton’, konon awek ni hantar berpuluh-puluh surat pada Cuomo tapi tak berbalas (standard rock star mana nak balas), tapi awek tu tau lagu yang ditulis dalam ‘Pinkerton’ tu pasal dia. Bertahun-tahun dia tulis dan luah perasaan dalam surat rupanya tak berbalas sebab Cuomo dah pindah alamat kah kah kahh bodo juge! Dalam surat banyak dia tulis kisah hidup dia yang depress dan tragik sampai la dia mati sebab... tak bolehlah cerita banyak sangat zang! Plan nak keluar buku tak tau lagi jadi tak, tengah tunggu dua orang otai kata YES, hahaha harap jadilah!

 

8. Lagu ‘Kita Jaga Kita’ agak berlainan dari yang lain. Macam reggae dan lirik tentang isu semasa. Ada specific target untuk lagu ini?

 

Lagu ni plan asalnya sebab kolab baju dengan Dirty Donuts (Azmal Plague of Happiness), then plan nak kolab lagu dengan dia, so horn punya line tu patutnya saxophone oleh Azmal ha ha ha, tapi tulah kita hanya mampu merancang, jaalaaan je! Last-last petik phone je horns tu. Rilis juga. Menariknya lagu ni, lagu pertama aku buat ska punk, reggae, tapi ada stail Hi-Standard sikit rojak speed metal, sorry, haha! Melody horns teringat zaman dengar kaset album Ska 90’an yang hitam putih tu yang version Indonesia, ingat tak? Sape ade? Takde spesifik target pun, untuk yang suka nyanyi Melayu dan malas hafal lirik mungkin suka lah ni.

 

9. Kau ada buat merchandise juga untuk band ni. Boleh kongsikan? Adakah merchandise membantu dari segi promosi atau kewangan?

 

Plan merch banyak gila sebenarnya tapi tulah, terlalu banyak benda nak buat tak terkejar. Yang syoknya konsep pre-order tak perlu keluar modal dulu. Tapi tak mudah juga sebab ada minimum order lah, kalau sikit sangat yang mengorder memang tak jadi buatlah. Berkat support dan tunjuk ajar dari Amert Resolve Records dan Azmal, semua ni berlaku dan boleh kata berjayalah walaupun sales takdelah besar macam band indie yang besar. Tapi memang membantu sangat dalam kumpul balik modal recording dan press CD ni. Walaupun tak balik modal lagi, tapi memang “something” lah untuk aku yang start buat benda ngarut ni. Kalau nak harapkan sales CD je lagi jauh nak capai balik modal! Memang ada buyers yang beli t-shirt saja tapi tak beli CD, so entahlah, memang tak dengar lagu ke atau belum ada bajet lagi kot. Produk lagu ni penting bagi band/artist berbanding merch. Harap sales CD cecah 200 copies at least sampai hujung tahun ni. Apa-apa pun band/artist tu sendiri kena rajin “bekerja” lah! 

 


 

 

10. Kenapa cover lagu The Beach Boys?

 

Dulu aku dengan kawan-kawan asyik terpikir kenapa ade certain band punk rock luar negara kitaorang dengar, melodi lagu pop punk dia “peergii” betul, maksud aku yang melodic punk rock la. Banyak band pop punk yang “tak boleh pegi” bagi aku. Lebih senang nak get hooked dengan hardcore punk berbanding pop punk. Aku memang tak mudah minat band-band pop punk. Banyak kajian bila buat rupanya influence song writing diorang artis/band pop atau rock 70-80an hinggalah oldies 50-60an. Aku memang peminat music oldies dari aku kecik lagi, obsess dengan filem ‘Grease’ dan lain-lain. Dan band-band punk rock yang aku minat memang banyak cover artis oldies terutama band-band punk rock dari US. Antara band yang selalu dicover ialah The Beach Boys.

 

Aku pun tak paham dulu kenapa band-band yang aku minat banyak cover oldies ataupun band ni. Lepas tengok movie pasal The Beach Boys, ‘Love & Mercy (2014)’, aku dengan wife lebih obsess dengan band ni dan kagum betul dengan proses songwriting album ‘Pet Sounds’ (masa umur  aku 14-15 tahun memang aku dah suka dengan oldies terutama The Beatles), cuma Beach Boys ni lambat lah. Anak first aku masa tu baru umur 2 tahun pun boleh nyanyi lagu Beach Boys sebab wife selalu pasang dan lagu favorite dia ialah ‘Surfer Girl’! So cover band oldies adalah benda yang kebiasaan dalam band punk rock dan cover The Beach Boys pula memang membantu dalam penulisan lagu melodic yang lebih mantap, perubahan chord progression dia lain macam, bila sebut The Beatles dan The Beach Boys. Band-band power pop pun memang banyak berpaksikan dua band lagenda ni, so itulah dia... lepas belajar dengar dari orang lama, baru paham.

 

11. Apa perkembangan terbaru Guwf? Dan dengar cerita Tobs & Kroni juga dalam proses record EP baru?

 

GUWF! masih berhibernisasi. Projek terkini tribute to No Use For A Name masih tak siap lagi nak gubah lagu, projek album tak tau lagi bila nak start. Semua sibuk dengan MCO “Kita Jaga Kita, Kita Tak Boleh Jumpa!” Ha ha haa!

 

TOBS & KRONI memang terlajak laju, belum rilis album pertama hari tu, dah start recording rilis kedua, plan EP 6 lagu fizikal juga, nak buat kejutan juga nanti. Orang kata kerja gila dan ngarut! Perabes duit! Nanti kita umum...

Rilis kedua ni memang line-up tetap, line-up Always Last kecuali Bulat diganti dengan Namo (Toxictoy), so projek ni lagu “laju, manis dan pendek”! Patutnya macam ‘double album 20++ lagu’, tapi kita rilis sikit dulu so jadi EP. Memang plan aku dari dulu nak buat macam ni patutnya lepas album ‘Antidotes’ atau split DDT tapi tak kesampaian. So kali ni sambung semula projek yang terbengkalai, cuma lagu kali ni lebih matang dan lebih sedap dari tahun 2009! Kah kah kahhh, Kroni kata lebih klasik, lebih merecikk!!

 

Tak sabar nak rilis yang EP ni, tak sabar nak tunjuk lagu-lagu baru lagi kat Kronis... agak geram juga dengar lagu pendek sangat, ada sikit je yang cecah dua minit tapi mostly bawah 1:30 minit! Nantikan music video dua lagu baru dari EP baru ni. Kena keluar tahun ni juga, so tahun ni aka nada empat music videos!! Ha ha haa.

 

12. Ada apa-apa nak tambah? Last words untuk pembaca?

 

TOBS & KRONI mungkin orang nampak macam sekadar projek solo yang panggil kawan-kawan tolong main, untuk isi masa lapang, lepas gian, tapi sebenarnya projek ni lebih BESAR daripada tu. Ia adalah satu idea yang melanggar norma cara konvensional orang buat band, contohnya mengenepikan drama-drama taik yang selalu berlaku dalam band, ‘projek based’ (tak terikat) yang mengutamakan konsep ‘Fun’ / ‘win-win’ untuk Kroni berbanding konsep band yang stressful dan juga mencabar kawan-kawan yang sebaya dengan aku yang dah jadi bapak-bapak orang, yang dah putus asa dalam berkarya untuk mula lakukan sesuatu untuk kebahagiaan diri sendiri. Bukan membiarkan impian semasa remaja terkubur begitu saja. 

 

Contoh projek video klip, dari zaman band aku FAGS & STONED sampai la ALWAYS LAST (19 tahun tak pernah buat!!) Sebab bengang tak kesampaian, lepas rekod dua lagu pertama TOBS & KRONI tahun 2019, terus plan video klip pertama lagu ‘Play Again’ di skatepark Putrajaya (sambung hari lain shooting di Setia Alam juga). Music video ni berjaya panggil Kroni terdekat seramai 13 orang dan beberapa orang Kroni lagi yang tak terlibat secara langsung pun datang support masa shooting. Ni memang antara “best moment” aku, view dalam YouTube baru 1,600 views, subscribe guys kalau bukan robot!

 

Ade beberapa videos lagi dalam channel YouTube Tobs & Kroni, antaranya lagu ‘Back To You’, ‘You & Blue’ dan pelbagai cover songs, yang terkini baru rilis MV rasmi ‘Surfer Girl’. 

 

Beberapa lagu dalam singles digital juga ada dalam platform-platform seperti Bandcamp, Spotify, Apple music, Google Play dan lain-lain. 

 

Spotify: https://open.spotify.com/artist/2A8rdxRYz3qUxe86vchwbg?si=aAOIEfvTRWqNn4eo0hzwGQ

Bandcamp: https://tobsandkroni.bandcamp.com

Follow FB: Tobs N Kroni

Follow insta: tobs & kroni

Contact: tobsandkroni@gmail.com

 

CD Years of Dysfunction still available

DM now! +6012 2928183

 

THX zang for the interview! Long live MOSH zine and all fanzines in the world!!

 

No comments: