Tuesday, August 25, 2009

langkah jika berlaku kebakaran



Aku dah tahu akan wujudnya filem ni zaman awal 2000an dulu. Tapi aku tak pernah berpeluang menontonnya. Beberapa bulan lepas aku dapat beli VCDnya dan semalam aku baru berpeluang menontonnya. Ternyata, filem ni antara filem terbaik pernah aku tonton.

Filem yang sangat punk rock, anarkis, burn the state, kill the khinzir. Lagu-lagu dalam filem mengingatkan aku pada band Petrograd, poppunk bahasa asing yang sungguh bes dan menaikkkan semangat.

Mengisahkan pasal sekumpulan anarkis punk rockers yang squatting dan buat filem. Mereka merakam perbuatan mereka membuat bom dan meletaknya di sebuah bangunan. Bom itu tidak meletup, dan bangunan itu ditinggalkan. Selepas lebih sepuluh tahun, baru bom tu meletup dan terkena 2 orang awam. Polis mengesyaki bom itu angkara terrorists dan berjaya mendapatkan filem asal yang anarkis-anarkis tersebut telah rakam.

Hanya 2 antara anarkis itu masih squatting dan hidup macam muda-muda dulu. Masih bergantung kepada mencuri dari syarikat perniagaan besar untuk hidup. Yang selebihnya, 4 orang lagi dah boleh dikatakan 'jaded' dan 3 antara mereka hidup kaya-raya mempunyai syarikat gergasi sendiri, naik mercedes, beranak 2, dan menjadi pematuh undang-undang yang tegar.

So, apa terjadi lepas tu? Carik movie ni. Cun. Aku ni mmg lembap sket bab-bab movie, dah dekat 10 tahun lepas release aku baru nak tengok, bedallah.

Ni aku sertakan satu lirik lagu dalam movie ni ketika kumpulan ini mengecapi keseronokan. Antara part klimaks filem ni.

A heart thats full up like a landfill,
A job that slowly kills you,
Bruises that wont heal
You were so tired, happy,
Bring down the government,
They dont, they dont speak for her
Ill take the quiet life, a handshake of carbon monoxide

No alarms and no surprises, no alarms and no surprises
No alarms and no surprises
Silent, silent
This is my final fit, my final bellyache with
No alarms and no surprises, no alarms and no surprises
No alarms and no surprises, please

Such a pretty house, such a pretty garden
No alarms and no surprises, no alarms and no surprises
No alarms and no surprises, please

6 comments:

Cursive said...

mane mun beli vcd filem ni nizang? aku pon pernoh tau pasal filem ni, tapi tak tercari pulok cd dier, huhu..

nizang said...

member aku burn kan sbnrnye...tp aku bayo gok ler..hahaha...siap fotostet cover...carik ah...kat net ade kot buleh download. bes.

Mince4AM said...

Mcm menarik. Tlg burn kat aku se, potostet kaver. Mung balik aku ambik..mung beri, aku bayor. bereh?

Unknown said...

dua, tiga tahun lepas ada keluar tv. cerita ni mmg best!

Anonymous said...

masa kawan dia stuck kat dlm balai tu gila babi bahaya...persahabatan lbh penting dr segala2nya..antara cerita ttg anarkis yg terbaik adalah war on democracy, battle in seattle, v for vendetta, reds, anarhist cookbook, dan lain2

core rock moon

Zach Van Alley said...

Memang la menarik. Tapi kat dalam filem ni ada beberapa adegan polis digambarkan sangat bangang dan tidak bijak. Bukan apa, cuma aku rasa kat luar sana, polis lagi bijak daripada itu. Atau polis Jerman memang bangang camtu? Kah kah...