Tuesday, November 12, 2019

ULASAN: Kah Kah Celaka ‘Jangan Berhenti’ CD



Aku memang mengikuti band ni sejak dari demo CD mereka ‘Demonstrasick’ yang dikeluarkan pada tahun 2017 dulu. Aku turut interview mereka dalam zine Mosh isu 18. Kini band punk rock dari Pontian ini datang dengan album penuh yang dirakam di Studio 46, Pasir Gudang. Album ini memuatkan 13 buah lagu termasuklah kesemua lagu-lagu dari demo CD mereka dulu yang dirakam kembali dan kedengaran lebih kemas dan mantap. Lagu favorite aku dalam demo mereka ‘Sang Pemimpin’ juga turut dirakam semula. Kalau nak tahu stail muzik mereka ada ala-ala Bunga Hitam, Sosial Sosial dan beberapa lagi band Indonesia yang lain. Beberapa lagu kedengaran lebih kearah hardcore seperti ‘Dead On Trap’, ‘Bahaya’ dan ‘Jangan Berhenti’.


Lirik berkisar macam-macam kisah termasuklah keinginan untuk bermain dalam band punk rock sejak pertama kali dengar Greenday dan Rancid, tentan dikejar oleh polis di demonstrasi, lagu gembira balik kampong berjumpa keluarga dan kawan sekampung dan lain-lain lagi. Walaupun banyak bernyanyi dalam bahasa melayu, mereka turut menyelitkan 3 lagu berbahasa Inggeris jadi bolehlah kawan-kawan di luar negara sing along bila mendengar lagu mereka nanti.



Apa yang menarik, Kah Kah Celaka ada rakamkan lagu nyanyian asal oleh Panklima berjudul ‘Dato Seri’ yang berlirik sinikal. Band Panklima yang aku tahu berasal dari Johor dan dianggotai oleh Wak Kang yang banyak buat persembahan dulu, tapi aku rasa tiada mengeluarkan sebarang proper release, correct me if I am wrong. Bes lagu ini, memang patut diabadikan dalam album, dan oleh band dari Johor juga. Memang sedap lagu ini.



Album ini ditutup dengan lagu ‘Demonstrasick’ versi akustik. Ya, lagu ini juga antara lagu yang paling nice dalam album ini. Membuatkan pendengar sing along bersama penyanyi utama band ini iaitu Chucky.



Aku suka dengan fotografi yang digunakan untuk kulit CD ini, gambar band dengan kereta dan alatan-alatan mereka disusun dengan konsep ‘tetris challenge’. Semangat betul! Packaging mereka juga jenis lipat macam album 'Tunjal' oleh Plague of Happiness, kemas juga.



Oh ya, mereka turut mengeluarkan video muzik untuk lagu ‘Jangan Berhenti’ yang turut memuatkan kawan-kawan serata Malaysia merakam nyanyian masing-masing untuk melengkapkan video ini. Mereka turut mengeluarkan video lirik untuk lagu ‘Intro’ pada hari ini.



CD ini hanya dicetak sebanyak 300 keping, cepat pesan dari mereka atau distro-distro yang menjualnya. Ada sticker free di dalam CD. Mereka turut menjual t-shirt dan totebag, so bolehlah beli sekali pakej.








-->

No comments: