Tuesday, July 22, 2014

7 SOALAN: CON-DAMN THE CORRUPTOR



Boleh ceritakan sejarah penubuhan Con-damn The Corruptor?

Con-damn the corruptor ni atau CTC pada awalnya adalah band jamming suka-suka pada sekitar tahun 2007. Diawali dengan saya yang pada itu bermain di posisi dram/vokal, Eyon-bass, Nukie-gitar. Kami jalankan band ni dengan bersemangat sekali maklumlah darah muda, hehehe. Masa tu kami selalu jam lagu-lagu dari band A.C.A.B, Blink 182, Sum 41, Greenday dan macam-macam lagilah...kami juga ada tulis dua atau empat lagu sendri tapi belum pernah record hahaha. Kami bercita-cita untuk bermain di gig dan ingin mereleasekan album satu hari nanti. Malangnya impian kami tu terbantut kerana pada tahun 2008 saya dapat tawaran bekerja di Kampung Budaya Monsopiad di Penampang sebagai penari kebudayaan dan berpindah ke daerah Penampang.

Kemudian seiring berjalan dengan waktu, Eyon pula dapat tawaran belajar di Kuching dan Nukie pula dapat kerja di Jabatan Tanah dan Ukur. Jadinya band ini terpecah dan mati macam tu ja. Tapi cita-cita dan misi awal penubuhan band tu masih tetap saya pegang walaupun bertahun saya sepi dari scene (rujuk choosing path zine isu 1). Pada tahun 2011, saya bertemu dengan Saffwan@Sapok (bassist) di Mari Mari Cultural Village ketika saya bekerja sebagai part time dancer di sana.

Kebetulan kami sama-sama minat Marjinal, kami selalu main lagu Marjinal dan Bunga Hitam kemudian saya tanya Sapok samada mo join saya buat band atau tidak dan Sapok pun setuju tapi kami kena cari drummer dulu baru boleh gerak hehehe...Secara perlahan-lahan kami merekrut Lalang (drummer) seorang penggemar tegar rock kapak dan mat thrash hehehehe Alhamdulillah dia dapat main juga lagu berentak punk rock 1 pedal biarpun sebenarnya dia minat main lagu double pedal hahaha.

Lalu kami pun sepakat untuk menghidupkan kembali band ini dan kami mula jamming. Dalam kami jamming-jamming tu terfikir pula untuk main gig maka saya pun anjur gig iaitu See You On Stage #1. Dapat juga CTC perform buat pertama kalinya biarpun keadaan kelam kabut hahaha (last song untuk set CTC tu kami main lagu ‘Hantu’ dari Dum Dum Tak tau hehehe).

Kemudian satu persatu line-up kami temui sampailah terbentuk CTC yang berjumlah 10 orang semunya! Bukannya semua main la tapi muka-muka nilah yang akan rotate setiap kali CTC perform kecuali saya dan Sapok (yang tetap).

Aku dengar macam band ni kuat pengaruh Marjinal, betul ke sangkaan aku ni? Bagi kami senarai band-band yang pengaruhi kalian.

Secara jujurnya Marjinal memang menjadi pengaruh utama yang merasuk CTC. Tapi sebenarnya CTC lebih terpengaruh dengan Indonesian punk rock style macam Bunga Hitam, Marjinal, Sosial Sosial, Desa LukaNegara, Hell Cops, Bunga Meriam, Paku Payung dan banyak lagi.

Band lokal pula yang banyak memberi inspirasi pada kami adalah Carburetor Dung, Dum Dum Tak, Pull The Trigger, A.C.A.B, Gerodok dan banyak lagi. Banyak orang cakap "macam Marjinal" tapi sesungguhnya Marjinal tetap Marjinal, CTC tetap CTC. Tidak akan sama...Marjinal ada perjuangannya sendiri, CTC begitu juga...
 



Ceritakan macam mana boleh terjadi usahasama dengan Broken Noise dan Akar Press ni…

Terjadinya usahasama dengan label Broken Noise dan Akar Press ni sebenarnya dari si Azhar@Scott (2nd guitar). Dia yang deal dengan Jimbo dan Din Roots pun join sekali. Agaknya memang rezeki maka lahirlah 1st album CTC di bawah naungan Broken Noise dan Akar Press. Macam tidak percaya pun ada juga yalah Jimbo dan Din Roots ni memang idol saya dari dulu, tidak sangka pula dapat bekerjasama dengan diorang berdua ni. Ibaratkan main bola satu padang dengan Christiano Ronaldo lah macam tu, hehehe.

Ceritakan sikit tentang full-length CD ni, berapa lama ambil masa nak siapkan tulis lagu dan ceritakan proses rakaman…

Lagu dengan lirik tu ambil masa jugalah kalau rajin maka awallah siap kalau malas lambat sikitlah hehehe. Lagu ‘Sabahan Punks’ dan ‘Con-damn The Corruptor’ tu ditulis seminggu sebelum main gig See You On Stage #1. Lagu ‘Rise and Fight’ tiga minggu sebelum recording. Yang lainnya dua bulan sebelum recording...

Proses rakaman pula mengambil masa 10 jam iaitu dari pukul 10 pagi sampai lapan malam. Macam-macam dugaan masa mo recording tu antaranya;

Lalang kena saman polis trafik sebab tiada lessen

Popoi sesat cari tempat recording ni dan pasal mo jejak popoi la Lalang kena saman sekali dengan Popoi hahaha 

Bulat escape kerja. Keluar dari ofis pukul 10 pagi konon beli barang tapi smpai ke malam tidak pulang ofis.

Titok janji dengan boss turun kerja half-day tapi tidak datang terus satu hari, hahaha.


Kenapa 3 buah lagu akhir dirakam secara akustik? Tidak secara full-set? 


Tiga lagu terakhir tu sebenarnya lagu ciptaan si Scott. Lagu suka-suka sebenarnya tapi belum ada lirik. Memandangkan ada 9 lagu ja, maka Scott memberi cadangan untuk menambahkan lagi tracks di dalamnya dan menjadikannya 12 tracks so kami setuju maka jadilah 12 tracks berbonuskan 3 lagu akustik. Lagu akustik tu sebenarnya kami record pakai laptop dan direcord pada pukul 3 pagi waktu Malaysia di tempat kerja saya masa saya jadi security guard dua tahun lalu di Monsopiad Cultural Village, Penampang.
 


Terangkan lebih lanjut tentang statement ini; “Members Line up is not permanent you can come and go tiada paksaan tiada kontrek this is collective band”? 

“Members Line up is not permanent you can come and go tiada paksaan tiada kontrek this is collective band” maksudnya di sini setiap orang pun boleh menyertai band ini yang mana tidak semestinya hanya punkers sahaja yang boleh join kami main tapi pakcik-pakcik, makcik-makcik, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang pun boleh join.

Kami semua datang dari latar belakang yang berbeza. Berbeza budaya, bangsa, subculture dan juga pekerjaan sebagai contoh Theresa, dia sebenarnya seorang rocker bekerja di butik pengantin sebagai photographer. Lalang, seorang rock kapak bekerja sebagai penari kebudayaan. Popoi dan Bulat datang dari scene metalcore yang mana Popoi bekerja sebagai tourist guide dan Bulat di Jabatan Air. Titok dan Mimut, peminat tegar Sheila On 7 yang bekerja di tempat saya bekerja sebagai pemuzik tradisional. Jadual karja kami tidak menentu kadang-kadang dapat main full line-up kadang-kadang main 4 piece kadang-kadang main 3 piece band ja hehehe. Sebab tu kami ada 2 drummer 3 percussionist, dan 2 gitaris sebagai extra line-up. Kiranya spare lah macam tu, hehehe. Kalau ada orang lain yang mo join kami sentiasa alu-alukan antara beberapa sebab kami buat band ni sebagai band kolektif ialah supaya masyarakat tahu yang para punkers ini sama seperti mereka juga. Kita tunjukkan yang kita ni bukanlah budak-budak yang rosak akhlaknya. 

Kebanyakan penduduk di Sabah ni otak mereka sudah "punk" walaupun dressingnya tidak punk disebabkan oleh politik kotor di Sabah ini sendiri. Kami adalah sebahagian dari mereka cuma kami telah menemui jalan untuk mengekspresikan luahan kami. Jadi mereka ada hak untuk bersama-sama kami dan bersuara -setiap orang tdak perlu meminta keizinan untuk berundur atau masuk dalam band ini. Yang penting ada komitmen. Pentingkan urusan keluarga atau yang penting dahulu. Jika tidak dapat main bersama just bagitau awal-awal then kita rotate line-up. Sebab tulah CTC selalu ada show.

Mungkin CTC cuma akan berehat atau mati kembali jika saya berhenti dari scene. Kalau ada yang sudi menggantikan tempat saya atau kawan-kawan yang masih mahu meneruskan perjuangan dan agenda CTC silakan saja kerana CTC adalah milik masyarakat tertindas. Tapi kalau tiada lagi yang berminat mahu meneruskannya, biarkan saja menjadi memori dalam scene.

Kata-kata akhir?

Kata-kata akhir adalah saya minta maaf kalau ada salah dan silap sepanjang interview ini berjalan, terima kasih kerana support “band orang kahwin” ni. Thank you Nizang sudi interview kami. Hehehe you the best Zang. Assalamualaikum warrahmatullah.

No comments: