Tuesday, July 17, 2012

Zine Fest & Distro Day Out Malaysia 2012


Berikut adalah beberapa gambar dari acara 'Zine Fest & Distro Day Out Malaysia 2012' yang diadakan pada 7 Julai 2012. Bertepatan dengan 'Bulan Zine Sedunia' yang disambut pada bulan Julai.

Aku dan Aniq sampai ke tempat acara pada jam 1 pm dan ambil peluang untuk makan mee goreng mamak di kedai mamak. Pengunjung dah ada jugak dan beberapa meja dah siap mengatur barang jualan termasuk Senorita zine, Kerat Studio, Revulsion Records, Learn To Trust Records dan Ricecooker Shop. Your.Slave.State dan kami Nervhous kiranya antara yang paling lambat buka kedai.

Banyak juga barang kami Nervhous Distro/Mosh zine terjual, Alhamdulillah. Aku banyak jual barang murah-murah nak habiskan stok yang dah berdebu dalam bilik. Banyak barang aku bawak, nasib baik Aniq nak tumpang aku...boleh tolong angkat barang, hehe. Semasa sessi jual-beli, turut ditayangkan dokumentari tentang scene zine di USA, '$100 and a t-shirt'. Malaysia patut ada dokumentari sendiri...siapa yang pakar...cubalah. 

Jam 4.30 hingga 5.30 petang kami adakan conferens dengan ahli panel yang terdiri dari pembikin dan penulis zine sendiri. Perkara yang dibincangkan adalah mengenai scene zine semasa. Scene zine hardcore/punk/muzik dikatakan malap sekarang tetapi scene zine literature sedang meriah. Tetapi kedua-dua scene ini seakan-akan terpisah dan menjadi dua perkara yang berbeza.

Kami berbincang tentang relevannya acara seperti ini untuk merapatkan jurang antara kedua scene zine tersebut dan mungkin zine-zine lain seperti art zine, dan lain-lain...
Beberapa panelis juga berkongsi teknik dan tempat untuk mencetak zine secara lebih cantik dan murah.

Pada hemat aku, acara seperti ini patut diteruskan dan patut terus digabungkan penggiat-penggiat zine/penerbitan DIY dan distro dalam satu acara untuk menampung kos sewa tempat seperti ini. Kalau zine fest sahaja, mungkin kurang pihak yang nak buka meja berbanding kedua-dua benda ni digabungkan sekali. 




Konferens


2 comments:

Putus-putus said...

meja spe tu yg ada zine DRSA?

nizamuddin ahmad said...

tu meja talib bwak koleksi zine2 dia.