Saturday, January 23, 2021

5 SOALAN: WENG

KITA DILANDA PKP 2.0! AKU TERPERANGKAP DI RUMAH TAK BOLEH KERJA. JADI AKU AMBIL LANGKAH SELESAIKAN KERJA-KERJA YANG TERTANGGUH. DI SINI AKU POS TEMUBUAL YANG AKU BUAT SEPTEMBER TAHUN LALU DENGAN WENG, SEBUAH PROJEK SKA PUNK ANTARA AJAI (STICK NO BILL) YANG BEKERJASAMA DENGAN AKMAL (TIM). CD MEREKA 'IS THIS EVEN SKAPUNK?' YANG MEMUATKAN 5 LAGU MASIH BOLEH DIBELI DARI AKU DAN JUGA DARI AJAI SENDIRI. ENJOI.


1. Macam mana projek muzik Weng ni boleh bermula dan kerjasama dengan Akmal?

 

Projek weng ni bermula ketika aku berada di rumah berkeseorangan sepanjang dua bulan PKP fasa pertama. Isteri dan anak-anak berada di kampung. Projek Weng ini dimulakan sebenarnya sebagai medium untuk aku merawat kemurungan ketika PKP. Lagu pertama yang dihasilkan ialah ‘Shine Bright’. Jika diteliti lirik lagu ‘Shine Bright’, ianya bermula dengan sedikit unsur-unsur depresi seperti ayat, "when all the madness push you up the wall" dan juga, "in your mind there's nothing but to burn it all". Ia sedikit sebanyak menunjukkan keadaan mental aku yang kurang stabil duduk keseorangan ketika PKP. Haha. Namun setelah lagu itu semakin berkembang, mental aku jugak semakin pulih.

 

Chorus dan juga verse selepas chorus juga mempunyai lirik-lirik yang lebih ceria dan bermotivasi. Seolah-olah lagu ini bermula dari kegelapan namun kembali bercahaya setelah tidak berputus asa. Kerjasama dengan Akmal adalah kerana memandangkan lagu dicipta ketika PKP, recording tidak dapat dilakukan di studio. Jadi aku pon menghubungi Akmal sama ada dia boleh tolong record gitar dan bass di rumahnya. Di rumah aku sendiri, aku ada microphone, jadi dengan mengguna software DAW dan program drum, aku boleh record vocal, gitar kapok, dan juga programming drum. Setelah siap bahagian aku, aku email semuanya kepada Akmal, dan dia buat selebihnya. Recording gitar, bass, mixing, mastering, semuanya hasil tangan Akmal yang teramat berbakat.

 

Sebenarnya, tiada plan pun untuk aku menghasilkan lagu-lagu lain selepas ‘Shine Bright’. Ia hanya projek syok sendiri untuk melepaskan geram dan juga sebagai salah satu cara untuk aku berkarya. Namun setelah lagu tersebut dipublish di Spotify dan lain-lain online platform, kata-kata semangat dari kawan-kawan lain memberi aku dorongan untuk terus menghasilkan muzik. Jadi di situ bermula langkah projek weng untuk release EP.

 

 


 

2. Lepas Stick No Bill, hang memang takde projek muzik kan?

 

Yup. Lepas Stick No Bill memang tiada project muzik lain. Last main untuk Stick No Bill rasanya tahun 2011. Tak berapa nak ingat dah. Tu lah, dah dekat 10 tahun tak berkarya dengan muzik. Maybe itu salah satu sebab kenapa rasa seronok sangat projek weng ni membuahkan hasil sampai boleh keluar EP.

 

 

3. Lirik-lirik lagu Weng tentang apa? Mana dapat idea nak tulis lirik?

 

Kebanyakan lagu Weng berkisarkan motivasi untuk melatih mental kita supaya tidak berputus asa. Kesihatan mental kadang-kadang tidak berapa dipandang berat oleh umum. Awareness untuk mental health tidak berapa meluas di Malaysia. Ramai dikalangan rakan-rakan kita sendiri yang dibelenggu kesihatan mental seperti anxiety dan panic attack. Ada juga yang sampai diagnos depresi dan perlu mengambil ubat. Dan kadang-kadang mereka ni terpaksa terseksa dengan bersendirian kerana takut untuk berkongsi dengan kawan-kawan dan keluarga. So basically inspirasi lagu-lagu Weng ni banyak berkisarkan motivasi dan nasihat untuk tidak takut atau malu untuk meminta bantuan dan sokongan sekiranya terseksa dengan kesihatan mental dan juga jangan sesekali berputus asa. Kadang-kadang kita ni bila rasa macam dah sampai penghujung jalan dan dah tak ada harapan, susah bagi kita untuk ingat yang sebenarnya kita masih ada kawan-kawan dan keluarga yang masih sayangkan kita.

 


 

4. Band-band apa yang mempengaruhi muzik Weng?

 

Sejujurnya band yang paling kuat mempengaruhi Weng adalah Stick No Bill sendiri. Munet dan Amert, gitaris dan jugak vocalis Stick No Bill, yang paling banyak mengajar aku tentang lagu-lagu dan juga band-band punk rock dan skapunk. Tidak dinafikan sound yang dibawa Stick No Bill banyak mempengaruhi sound Weng sendiri. Selain itu, aku jugak banyak dipengaruhi oleh Kemuri, band skapunk Jepun. Kemuri banyak mempengaruhi projek weng ini dari segi tempo skapunk yang laju dan upbeat dan jugak lirik-lirik lagu yang membawa mesej berkisarkan positive mental attitude dan juga unsur-unsur sekawan dan persahabatan. Influence yang besar jugak datang dari Plague of Happiness, band skapunk nombor 1 feveret aku. Walaupun dah lebih dua dekad POH berada di puncak scene punk di Malaysia, mereka masih mengekalkan attitude DIY punk yang mana aku sangat-sangat respect dan kagum. Aku jugak teramatlah minat Rancid dan The Interrupters. Namun aku tak berapa nak berbakat nak menghasilkan lagu yang mempunyai sound yang rancak dan lyrics yang catchy macam Rancid dan The Interrupters, haha.

 

TO BE CONTINUED...

No comments: